wroclaw.pl strona główna Akademicki Wrocław – studia i uczelnie wyższe we Wrocławiu Akademicki Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: brak pomiaru

brak danych z GIOŚ

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Akademicki Wrocław
  3. Aktualności
  4. Strategiczne koła naukowe Politechniki Wrocławskiej - wyniki konkursu
Strategiczne koła naukowe Politechniki Wrocławskiej - wyniki konkursu

Poznaliśmy wyniki konkursu na strategiczne koła naukowe Politechniki Wrocławskiej. W 2021 r. zostały nimi AKL, „KoNaR”, PWR Racing Team, „Robocik” i PWr in Space. Znalezienie się w tym gronie gwarantuje m.in. dofinansowanie na realizację projektów. Warto wspomnieć, że wszystkie zwycięskie koła są też laureatami naszego programu FAST!

Reklama

(tekst źródłowy: strona Politechniki Wrocławskiej)

Konkurs koordynuje Dział Studencki PWr, a oceniana jest w nim m.in. jakość złożonych projektów czy ich potencjał naukowy (np. czy efektem będą publikacje naukowe). Liczy się także to, ile osób jest zaangażowanych w dane przedsięwzięcie oraz na ile planowany projekt jest nowatorski.

Akademicki Klub Lotniczy PWr – wymagające zawody i plany budowy stanowiska badawczego

Początek pandemii zastał członków AKL w USA, gdzie na zawodach SAE Aerodesign East wywalczyli ze swoimi samolotami bezzałogowymi grad nagród: drugie miejsce w klasyfikacji generalnej klasy Advanced, drugie miejsce za najlepszą prezentację projektu, trzecie w rankingu raportów technicznych i drugie za wykonanie misji. Medale dołączyli do bogatej kolekcji, którą w ciągu ostatnich kilku lat stale powiększają.

Kolejne planowane zawody – SAE Aerodesign West – ze względu na pandemię przeprowadzono zdalnie. – Rywalizowaliśmy w klasach Advanced i Micro i zdobyliśmy trzy medale – opowiada Bartłomiej Dziewoński, prezes koła. – Przyznano nam drugie miejsce za prezentację techniczną w Advanced i trzecie miejsca w obu klasach za raporty techniczne. Bardzo nas te nagrody ucieszyły, bo właśnie nad częścią dokumentacyjną spędziliśmy więcej czasu niż zwykle, czując, że to nasza słabsza strona, którą musimy poprawić.

W czasie lockdownu członkowie koła skupili się na pracach nad aż trzema projektami, na które zyskali finansowanie z miejskiego programu FAST. Rozwijali system automatycznego nadzoru terenu z powietrza, projekt samolotu udźwigowego na międzynarodowe zawody Air Cargo Challenge 2021 w Monachium i autonomiczne szybowce lądujące do celu. Starali się też przygotować referaty na konferencje naukowe, by opowiedzieć o swoich konstrukcjach i rozwiązaniach w środowisku naukowym. Zwyciężyli także w konkursie 3Mind.

Plany na ten rok są bardzo ambitne. AKL chce wystartować w dwóch zawodach SAE w USA oraz monachijskim Air Cargo Challenge (na razie zostały przełożone – nie podano nowego terminu), a także w Medical Rescue w Australii. – Te ostatnie wymagają od nas przygotowania systemu ratownictwa medycznego z wykorzystaniem dwóch autonomicznych samolotów i łazika, który zostanie wypuszczony z jednego z samolotów i będzie musiał znaleźć kontuzjowanego lub chorego człowieka w trudno dostępnym terenie – opowiada Dziewoński. – Największym wyzwaniem dla nas będzie z pewnością stworzenie własnego systemu komunikacji. Łazik musi bowiem nawiązać połączenie radio-wideo, ale nie może skorzystać z naziemnych sieci takich jak GSM czy LTE.

Studenci liczą też na to, że w lipcu zostaną rozegrane polskie zawody – Droniada, na które szykują wielowirnikowe drony wyposażone w kamery do rozpoznawania obrazu. Ich zadaniem będzie wykrycie na ziemi symboli chorych drzew i wystrzelenie w ich kierunku farby do ich oznaczenia.

- Przygotowujemy się do zawodów z myślą, że niezależnie od tego, czy zostaną zorganizowane, nasza praca nie pójdzie na marne, bo te same wymagania techniczne będą w kolejnym roku. Zatem będziemy tylko lepiej przygotowani – tłumaczy prezes AKL.

Koło zamierza także zorganizować Akademickie Mistrzostwa na Celność Lądowania (których jest gospodarzem od 14 lat) i zbudować stanowisko laboratoryjno-badawcze – małogabarytowy tunel aerodynamiczny wyposażony w tensometry. Posłuży do badań sił działających na samoloty, by porównać analizy numeryczne z komputera z rzeczywistym przepływem w tunelu.

Facebook AKL

Koło Naukowe Automatyki i Robotyki „Robocik” – podwodna robotyka

Koło Naukowe „Robocik” działa na Wydziale Mechanicznym PWr od 1997 r. i jest jednym z tych o długim stażu na Politechnice Wrocławskiej. W 2016 r. zrzeszeni w nim studenci rozpoczęli prace nad autonomicznym robotem podwodnym, z którego następcą w 2018 r. po raz pierwszy wystartowali w zawodach RoboSub w Kalifornii. Od tamtego czasu biorą w nich udział regularnie, zajmując wysokie miejsca.

W związku z pandemią koronawirusa wiele konkursów w 2020 r. zostało odwołanych, a część odbyła się zdalnie. Jednak nawet w takiej formule nasi młodzi konstruktorzy odnosili sukcesy. W międzynarodowych zawodach RoboSub otrzymali wyróżnienie od firmy Blue Robotics, a w konkursach 3Mind, EKOinnowatorzy i StRuNa dotarli do finałów.

Główne zainteresowania studentów z KN „Robocik” związane są oczywiście z robotyką podwodną.

– Podstawowym projektem w 2021 jest budowa ROV „z prawdziwego zdarzenia”, ponieważ odkryliśmy ich możliwości, które rozmijają się z AUV. Takie konstrukcje używane w przemyśle również się różnią między sobą, dlatego najlepiej zajmować się zarówno jednym i drugim. AUV to sztuczna inteligencja, ale ROV to właśnie elastyczność operatora i ciągła kontrola – mówi Wiktor Paluch, prezes zarządu „Robocika”.

Oprócz tego studenci mają w planach realizację projektów, które ogólnie dotyczą technologii podwodnych np. zastosowanie ogniwa paliwowego jako źródła energii do robota AUV, usprawnienie nawigacji z użyciem LIDAR czy zbudowanie systemu nawigacji opartego o DVL. Docelowo chcieliby mieć co najmniej dwa sprawne roboty AUV i jednego robota ROV w przyszłości.

Obecnie trudno powiedzieć, w jakiej formie będą organizowane zawody w tym roku, ale nasi studenci rozważają m.in. udział w konkursach ERL Emergency (Włochy, lipiec) i RoboSub (USA, sierpień).

Facebook KN Robocik

Koło Naukowe Robotyków „KoNaR” – robotyczna fantazja bez granic

Koło Naukowe Robotyków „KoNaR” działa przy Katedrze Cybernetyki i Robotyki na Wydziale Elektroniki od 2004 roku. W tym czasie nasi studenci stworzyli dziesiątki konstrukcji robotycznych, z którymi startowali w krajowych i międzynarodowych zawodach, zdobywając setki medali. Koło skupia osoby zainteresowane tematami z zakresu sterowania robotami, sztucznej inteligencji, programowania mikrokontrolerów czy systemów sensorycznych.

Wśród najważniejszych projektów realizowanych przez studentów jest m.in. robot pirotechniczny „Ariadna”, którego poprzednia wersja zdobyła srebrny medal na międzynarodowych zawodach w Makau. Obecnie trwają pracę nad usprawnieniami, tak aby na kolejnych zawodach zawalczyć o złoty medal.

– Innym z ważnych projektów jest nieustannie rozwijana Robotyczna Szachownica V2.2, która nadal zaskakuje swoją innowacyjnością i przynosi uśmiech na ustach starszych i młodszych fanów robotyki. Daje też ona możliwość do wymiany doświadczeń i wiedzy między naszą młodszą i starszą grupą „Konarowiczów” – mówi Patryk Szydlik, prezes ds. finansowych KNR „KoNaR”

Największą imprezą organizowaną przez naszych studentów są zawody Robotic Arena, które każdego roku przyciągają tysiące miłośników robotów. W związku z pandemią koronawirusa nie wiadomo jeszcze, czy w 2021 r. uda się zorganizować zawody stacjonarnie, dlatego studenci pracują teraz nad ich realizacją w nowej, zdalnej formie.

– Postaramy się rozważyć i zbadać możliwości udostępnienia widzom relacji z przebiegów konkurencji w formie internetowej transmisji nadawanej na żywo. Jednocześnie postaramy się przyciągnąć jak najwięcej lokalnych zawodników z zaprzyjaźnionych kół naukowych polskich uczelni, dbając oczywiście o zdrowie i bezpieczeństwo uczestników – podkreśla Patryk Szydlik.

Nie wiadomo także, czy i jakie zawody robotyczne odbędą się w 2021 r. –  Większość informacji będzie zapewne pojawiała się w drugiej połowie tego roku, ponieważ lokalni organizatorzy, podobnie jak my, oczekują na jesienną poprawę sytuacji. Teraz staramy się dalej rozwijać nasze konstrukcje i w miarę możliwości organizować miniturnieje między sobą tak, aby móc przetestować nasze roboty – dodaje Patryk Szydlik.

Poza działalnością projektową i badawczo-naukową „KoNaR” organizuje także seminaria, warsztaty oraz bierze udział w wielu akcjach popularyzatorskich, w których propagowane są tematy związane z szeroko pojętą robotyką.

Facebook KoNaR

PWr in Space – specjaliści od rakiet

To najmłodsze spośród tegorocznych kół strategicznych. PWr in Space powstało w listopadzie 2017 r., ale mimo krótkiego stażu może pochwalić się niejednym sukcesem. Już w swoim debiucie na międzynarodowych zawodach Intercollegiate Rocket Engineering Competition (IREC) rozgrywanych w USA studenci wywalczyli czwarte miejsce z rakietą hybrydową własnej konstrukcji.

W ubiegłym roku w związku z pandemią członkom koła nie udało się wyjechać na żadne zawody, ale nie próżnowali. Zakończyli projekt swojej rakiety R4, zaprojektowali i zbudowali silnik na paliwo stałe (który czeka na testy), a także zbudowali i przetestowali nawijarkę. Wzięli też udział w misji stratosferycznej o nazwie Stratos2020, podczas której testowali moduł swojej rakiety. Przenieśli także swój warsztat do Wrocławskiego Parku Technologicznego.

- I tam właśnie przygotowujemy się teraz do kolejnych zawodów – opowiada Liliya Sizhuk, członkini koła. – Z naszą rakietą R4 chcemy polecieć do Stanów Zjednoczonych na Spaceport America Cup i do Portugalii na European Rocketry Challange. Nie mamy oczywiście pewności, że te konkursy zostaną rozegrane, ale jesteśmy dobrej myśli i póki nie ma oficjalnych komunikatów o odwołaniu lub przełożeniu zawodów, szykujemy się na terminy podane dotychczas przez organizatorów.

W tym roku studenci z PWr in Space chcą też rozpocząć projekt rakiety R5 i zająć się budową prototypu silnika na paliwo ciekłe. W planach mają także wystąpienia naukowe, podczas których opowiedzą o rozwiązaniach, jakie rozwijają w swoich konstrukcjach.

Facebook PWr In Space

PWR Racing Team – nowe bolidy: spalinowy i elektryczny

Jedno z najbardziej utytułowanych kół naszej uczelni, od wielu lat zdobywające czołowe miejsca w zawodach Formuły Student, także w 2020 r. miało ambitne plany. W kwietniu studenci rozpoczęli prace koncepcyjne nad stworzeniem nowego bolidu – tym razem w technologii elektrycznej. Gdy w lipcu udało im się powrócić do warsztatu, kontynuowali prace nad bolidem RT11, czyli swoją jedenastą maszyną z silnikiem spalinowym. Równolegle z fazą konstrukcji RT11, trwała faza designu elektrycznego RT12e. - Udowodniliśmy, że niezależnie od warunków, w jakich przyjdzie nam pracować, nawet będąc oddalonymi od siebie o setki kilometrów, nadal możemy zaprojektować bolid klasy Formuła Student. Niezależnie też od tego, jak mało konstruktorów może działać jednocześnie w warsztacie - podkreśla Wiktoria Budziar, członkini koła.

W czasie lockdownu PWR Racing Team zostało też finalistą Konkursu 3Mind i wzięło udział w jednej edycji zawodów Formuła Student w Michigan w formie zdalnej, zdobywając wyróżnienie w konkurencji Business Presentation. Aktualnie studenci zbliżają się do ukończenia bolidu spalinowego.

– Nie wiemy, jak będą wyglądać zawody w tym roku. Liczymy na standardową formę organizacji zawodów albo na formę hybrydową – opowiada Budziar. – Kiedy tylko uda nam się skończyć konstrukcję bolidu spalinowego, zakończymy design elektrycznego, a później zajmiemy się jego konstrukcją i testowaniem jego poprzednika w wersji spalinowej.

Facebook PWR Racing Team

FAST - FUNDUSZ AKTYWNOŚCI STUDENCKICH

Zapraszamy studentów i doktorantów do udziału w konkursie na dofinansowanie projektów kół naukowych, organizacji lub grup studenckich w ramach Funduszu Aktywności Studenckich (FAST).

W RAMACH KONKURSU:

  • o dofinansowanie z budżetu miejskiego mogą ubiegać się wszystkie koła naukowe, organizacje lub grupy studenckie działająceprzy wrocławskich uczelniach
  • tematyka projektów jest dowolna, związana z profilem koła naukowego, grupy lub organizacji studenckiej
  • każdy ze zgłoszonych projektów ma szansę na dofinansowanie w wysokości do 5 000 zł
  • dodatkowo punktowana będzie propozycja przygotowania dla mieszkańców Wrocławia warsztatu o charakterze otwartym

Do tej pory odbyły się dwie edycje Programu. Prawie 60 projektów otrzymało dofinansowanie, na łączną kwotę ponad 280 tys. zł!

Szczegółowe informacje

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl