dr inż. Wojciech Lorenc
Politechnika Wrocławska
PROMOST WROCŁAW Sp. z o.o.
O projekcie
Mosty o rozpiętości przęseł powyżej 50 metrów budowane są zwykle jako kablobetonowe lub zespolone z klasycznych blachownic spawanych. Przęsła mostowe z belek walcowanych osiągają obecnie maksymalnie do 40 metrów rozpiętości. Dwuteowniki walcowane z produkowanych obecnie z drobnoziarnistych stali o wysokiej wytrzymałości będą bardziej ekonomiczne w porównaniu do blachownic, pod warunkiem zastosowania odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych i technologii budowy.
Z założenia nowy system ma cechować prosta konstrukcja i technologia budowy. Jest on tworzony w odpowiedzi na potrzebę rynkową związaną z przyszłą rozbudową sieci kolejowej i drogowej do zastosowania w formule „projektuj i buduj", coraz chętniej stosowanej przez inwestorów publicznych (GDDKiA, PKP). Będzie stosowany schemat statyczny ramy lub belki ciągłej a przekroje poprzeczne będą odbiegały od powszechnie stosowanych. Zakłada się stosowanie belki o zmiennej wysokości a spawanie w konstrukcji ograniczone będzie do minimum. Odpowiednie kształtowanie konstrukcji, jako zespolonej umożliwi realizację obiektów o rozpiętości ponad 50 a możliwie nawet około 60m.
Zrealizowanie projektu poszerzy ofertę firmy o nowy produkt, zwiększy doświadczenie naukowe na uczelni oraz poszerzy treści prowadzonych przedmiotów. Ponadto przewiduje się w związku z realizacją projektu otwarcie przewodu doktorskiego na temat kształtowania na zimno dwuteowników walcowanych o dużych wymiarach.