Dr inż. Paweł Myszkowski
Politechnika Wrocławska
W swojej działalności firma chętnie współpracuje z instytucjami naukowymi, sięgając po nowoczesne rozwiązania i udostępniając dla celów badawczych anonimowe dane statystyczne.
W branży e-commerce dla skutecznego funkcjonowania bardzo ważne są obserwacje zachowań klientów podczas korzystania ze sklepu internetowego. Ma to duże znaczenie z punktu widzenia marketingowego (np. z jakich źródeł klient przychodzi), funkcjonalnego (np. jak korzysta ze sklepu, jakie operacje wykonuje w ramach koszyka zakupów), ekonomicznego (np. jakie produkty są ze sobą powiązane), ale przede wszystkim ma bezpośrednie przełożenie na zyski przy finalizacji zakupu. W efekcie powstaje ciągle powiększający się zbiór danych, do którego analizy planuje się zastosowanie metod sztucznej inteligencji (ang. data mining). Ich użycie pozwoli określić wzorce zachowań klientów, wskaże powiązania pomiędzy produktami oraz da możliwość wskazania produktów o najwyższej stopie zwrotu.
Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?
Nauka powinna być stosowana, praktyczna. Dane zgromadzone w systemie firmy przy głębszej analizie dają możliwość przyjrzenia się wzorcom zachowań klientów, zdefiniowania ich potrzeb oraz przy odpowiednim wykorzystaniu pozwolą firmie zdobyć przewagę konkurencyjną na rynku. Taki warsztat analityczny dają metody naukowe oparte na sztucznej inteligencji, data mining i big data.