Dr inż. Mariusz Ptak
Politechnika Wrocławska
Dom Samochodowy GERMAZ Sp. z o. o.. Firma D. S. GERMAZ powstała w 1992 roku. Od początku funkcjonowania skupiała się na branży motoryzacyjnej. Obecnie firma jest wiodącym dealerem samochodów marki Ford, Mitsubishi oraz Suzuki i oferuje szeroką gamę usług motoryzacyjnych. Oprócz działalności dealerskiej D. S. GERMAZ posiada nowoczesny zakład produkcji samochodów specjalnych i zabudów oraz modyfikacji pojazdów dla wojska, policji i innych służb specjalnych.
Celem projektu realizowanego w D.S. Germaz jest poprawa bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów poprzez rozwój oraz wdrożenie systemów bezpiecznych Przednich Układów Zabezpieczających (PUZ), redukujących obrażenia podczas wypadku z pojazdem samochodowym. W związku z trendem na zakup pojazdów SUV w Polsce i na świecie oraz ich coraz częstszym uczestnictwem w wypadkach z udziałem pieszych i rowerzystów (samochody używane są w miastach) stwierdzono duże zapotrzebowanie na bezpieczne przednie układy zabezpieczające.
PUZ zapewni pieszemu i rowerzyście odpowiednią, popartą badaniami numerycznymi kinematykę po zderzeniu z pojazdem, jednocześnie przyczyni się do zmniejszenia obrażeń poprzez zastosowanie odpowiednich materiałów energochłonnych, tj. naturalnych materiałów energochłonnych (korek) i kompozytów (poliuretan, kevlar). W ramach projektu powstaną wielowariantowe modele numeryczne, a finalnie bezpieczny przedni układ zabezpieczający w postaci prototypu i technologii gotowej do wdrożenia.
Produkt dedykowany będzie do pojazdów o wysokiej krawędzi zderzaka i maski tj. sportowo użytkowych (SUV), w przypadku których potrącenie pieszego/rowerzysty wiąże się z dwukrotnie większym, w porównaniu do aut kompaktowych, prawdopodobieństwem utraty życia. Zaznacza się, że pojazdy te, w odróżnieniu od samochodów kompaktowych, nie są przez producentów wyposażane w systemy poprawy bezpieczeństwa pieszych/rowerzystów.
W związku z obecnym trendem na zakup pojazdów SUV w Polsce i na świecie uznaje się, że proponowany produkt ma duży potencjał odbioru. Obecnie na rynku europejskim i amerykańskim dominują akcesoria do aut w postaci stalowych, chromowanych orurowań wytwarzanych głównie w celach ozdobnych. Należy podkreślić, że PUZ również będzie charakteryzował się atrakcyjnym projektem wzorniczym (designem), a jednocześnie pomoże zwiększyć poziom bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów.
Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?
Do współpracy z przedsiębiorcą skłoniła uczonego możliwość praktycznego wykorzystania wiedzy na temat projektowania przednich układów zabezpieczających, które mogą być użyte w pojazdach sprzedawanych w D.S. GERMAZ. Firma, oprócz pojazdów osobowych, posiada nowoczesny zakład produkcji samochodów specjalnych, na których również można testować opracowane przez naukowca rozwiązania przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa pieszych/rowerzystów.