Dr inż. Grzegorz LesiukPolitechnika Wrocławska
Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o. o. prowadzi:
- naprawy bieżące linii kolejowych przy użyciu posiadanych maszyn do robót torowych o dużej wydajności m.in. podbijarek torów i rozjazdów, oczyszczarek, zgarniarek i profilarek;
- roboty związane z utrzymaniem infrastruktury kolejowej, szczególnie torów, rozjazdów i podtorza oraz diagnostykę nawierzchni i pomiary geodezyjne;
- naprawy planowe (główne i rewizyjne), rewizje podwozia oraz usuwanie awarii maszyn do robót torowych oraz napraw sieci trakcyjnej i innych pojazdów kolejowych specjalnych.
Dodatkowo prowadzone są także naprawy i modernizacje dźwigów i żurawi, w tym żurawi kolejowych serii EDK, żurawików na wózkach motorowych, układarek do układania torów oraz żurawi i korektorów położenia, służących do zawieszania i regulacji sieci trakcyjnej.
Szacuje się, że wiek 75% eksploatowanych stalowych, kolejowych obiektów mostowych przekracza w Polsce 50 lat, z czego 43% konstrukcji pamięta czasy XIX wieku. Dla porównania w Europie 68% obiektów mostowych (kolejowych) przekracza 50 lat (w tym 28% to obiekty o przeszło stuletnim okresie eksploatacyjnym). Częstość występowania pęknięć w obiektach infrastruktury transportu szynowego i inżynierii mostowej rodzi potrzebę wypracowania i wdrożenia nowych, bezpiecznych, skutecznych i ekonomicznych procedur analityczno-obliczeniowych w zakresie przewidywania trwałości i zapewnienia niezawodności systemów transportowych.
Z drugiej strony dynamiczny rozwój kolei i rosnące wymagania co do rozwoju prędkości pociągów, wymagają także wypracowania nowych narzędzi diagnostyczno-obliczeniowych, pozwalających określić bezpieczne warunki eksploatacji maszyn i elementów infrastruktury kolejowej. Dlatego też zasadniczym celem projektu jest wprowadzenie do praktyki inżynierskiej innowacyjnej strategii postępowania zwiększającej trwałość i niezawodność ustrojów nośnych stalowych elementów konstrukcyjnych.
Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?
Stan infrastruktury technicznej transportu szynowego i obiektów inżynierii mostowej ocenia się jako „starzejący”. Problem utrzymywania długotrwale eksploatowanych obiektów stalowych widoczny jest nie tylko w naszym kraju, ale też w USA (raporty i analizy AASHTO), Europie czy wielu innych rozwiniętych krajach. Dokumentują to liczne analizy i raporty. Współpraca firmy DOLKOM i Naukowca w ramach programu MOZART umożliwi rozwój nowych technik diagnostyczno-naprawczych, w tym rozwój nowych innowacyjnych metod napraw pęknięć w wybranych typach elementów konstrukcyjnych. Bodźcem do współpracy jest głębokie przekonanie o możliwości wdrożenia i odniesienia uzyskanych wyników badań do praktyki inżynierskiej związanej np. z utrzymywaniem wrocławskich przepraw mostowych.