Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Dr inż. Michał Dzięcioł, prof. nadzw. UP
Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu
O projekcie
Komunikacja semiochemiczna jest jednym z najstarszych sposobów komunikacji międzyosobniczej i wykorzystywana jest przez większość organizmów żywych, począwszy od mikroorganizmów, a na kręgowcach kończąc. U większości zwierząt zidentyfikowano tzw. narząd Jacobsona (vomeronasal organ), który wraz z dodatkową opuszką węchową bierze udział w procesie detekcji feromonów. Choć komunikacja semiochemiczna u człowieka (wydzielanie i detekcja feromonów) budzą nadal ożywioną dyskusję, głównie w kontekście mechanizmów oddziaływania, wpływ substancji zapachowych na samopoczucie, nastrój, a nawet na koncentrację były wielokrotnie postulowane.
Ocenie poddana zostanie możliwości ich oddziaływania na wybrane parametry fizjologiczne oraz aktywność wybranych obszarów mózgu człowieka. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych technik badawczych z użyciem aparatury do precyzyjnego aplikacji (olfaktometr), jak i analizy reakcji mózgu na bodźce zewnętrzne, planujemy określenie minimalnych i optymalnych stężeń oraz analizę oddziaływania pojedynczych substancji, jak i ich mieszanin na zachowanie człowieka.
Planowanym efektem projektu jest opracowanie nowych produktów o naukowo potwierdzonej aktywności, które wzbogaciłyby ofertę handlową firmy, a ich praktyczne zastosowanie mogło by przyczynić się m.in. do wspomagania terapii zaburzeń nastrojów u osób dorosłych oraz dzieci.
Co skłoniło naukowca i firmę do podjęcia współpracy?
Firma Inter Technologie oraz naukowiec są od wielu lat aktywni w podobnym obszarze zainteresowań, a ich współpraca wydaje się naturalną i bardzo wskazaną próbą połączenia sił, dzięki, której Firma uzyska obiektywną, opartą o nowoczesne, naukowe metody informację o mechanizmach oddziaływania oraz faktycznej skuteczności oddziaływania substancji zapachowych i semiochemicznych na organizm człowieka. Pozwoli to na wzmocnienie pozycji Firmy na rynku, zdystansowanie się od konkurencji i ugruntowanie pozycji lidera.